piątek, 7 marca 2014

Kamienie na szaniec - soundtrack

Książka, która jest obowiązkową lekturą w klasach szkoły podstawowej, wymieniana przez większość uczniów jako ulubiona, doczekała się wreszcie wersji filmowej. Pierwszy seans w kinie o jak najwcześniejszej porze, bez tłumów, wparowałam do kina.. a wyszłam?
Oczywiście totalnie wyciszona i bez słuchawek na uszach cały dzień z głową pełną rozmyśleń nad młodzieżą z czasów okupacji niemieckiej.



Nie ukrywam, że straasznie lubię takie filmy a większość osób które znam- nie lubią więc chodzę sama i chyba nie czuję z tego powodu jakiegoś smutku, no może trochę taki smutek że po filmie chciałoby się "obgadać" ten film z każdej strony..  a kolejnym w kolejce filmem na który oczekuję to Miasto 44 który był kręcony w ruinach budowli która znajduje się w mojej podwarszawskiej miejscowości :) 
Osobom wybierającym się na film, chciałam tylko powiedzieć, żeby nie czekali na całkowite odzwierciedlenie tego co możemy przeczytać w książce. Już samo zaangażowanie Rudego w wersji z brązowymi włosami jest pomyłką. Zbyt mało scen dotyczących Alka, w sam raz Rudego i Zośki, jak później się dowiedziałam, tak właśnie miało być gdyż film który miałby jeszcze objąć bogatą historią Alka, film zająłby ponad 5 godzin :) Niepotrzebne sceny erotyczne? Jak ktoś słusznie zauważył, leżenie w łóżku to nic złego, ale po co scena rozbierana z Rudym i Monią? Rozumiem, że reżyser chciał jeszcze bardziej pokazać, że to byli tacy sami młodzi normalni ludzie jak my w dzisiejszych czasach, chodzący do kina, spotykający się ze sobą, mający swoje drugie połówki. Czasy bez internetu, telefonów komórkowych....z zaciekawieniem obserwowałam jak się dogadują między sobą ..jakie znaki pomiędzy sobą dają w czasie akcji odbicia Rudego..to wszystko przywiało moje cudowne wspomnienia z czasów podstawówki kiedy po raz pierwszy i ostatni przeczytałam tę książkę i jak duże wrażenie ona na mnie wywarła. 

Od lewej Marcel Sabat (Zośka), Tomasz Ziętek (Rudy), Kamil Szeptycki (Alek)

Trzeźwo patrząc na ten film mało dostrzega się patriotyzmu w stronę Ojczyzny, a raczej jest bardziej pokazana relacja między trojgiem przyjaciół. Czy to źle ? Oczywiście, że nie. W końcu ta lektura jest dla młodzieży, a jak po przeczytaniu wywiadów z reżyserem - Robertem Glińskim - to było właśnie Jego zamierzenie. Rzeczy dziejące się kilkadziesiąt lat temu a chłopcy zachowujący się jak dzisiejszy 20 latkowie. To bardzo dobrze trafia do młodej publiczności. 
Chwilę po seansie szłam za grupą, bo ja wiem z 12 osób, podejrzewam że w wieku gimnazjum/liceum którzy byli zachwyceni filmem i z ogromną namiętnością i przejęciem opowiadali sobie co im się podobało a co nie. Fajnie, że ludzie poniżej 20 roku życia chcą jeszcze chodzić na takie, dość poważne filmy. 

 Być może damska część widzów, pójdzie na film także ze względu na dość przystojny dobór głównych bohaterów ;) Chłopcy ze swoimi trudnymi rolami poradzili sobie moim zdaniem świetnie i w sumie patrząc na ich role w filmach, to było to ich najpoważniejsze zadanie i temu też wyzwaniu podołali. Tak samo jak Dawid Ogrodnik zabłysł po poważnej roli w "Chce się żyć", tak myślę, że dla chłopaków teraz posypie się dużo propozycji. 

Mój dzisiejszy wpis poświęcam także świetnej muzyce, która 4 marca pojawiła się na sklepowych półkach. 
Momentami bardzo wzruszająca, ale w większości z podniosłym brzmieniem i bojowymi dźwiękami, na prawdę mi się podobała.


 Poruszającą muzykę wybrał Łukasz Targosz - polski kompozytor filmowy z Krakowa, producent muzyczny i filmowy. W dorobku artystycznym można znaleźć takie filmy jak :
- Hans Kloss - stawka wyższa niż śmierć
- Listy do M
- Kochaj i tańcz
- Skrzydlate świnie
- Świadek Koronny

A także seriale telewizyjne:
- Niania
- Lekarze
- Przyjaciółki
- Prawo Agaty
- 39 i pół
- Prosto w serce i wiele innych

Utwory jakie zawiera ścieżka dźwiękowa:
1. Warszawa 1943 - intro
2. "Banditen" na Starówce"
3. Spokojnie jak na wojnie
4. Mięta i rumianek
5. Aufstehen jungen Mann!
6. Granatem rzuć w "Totalle Krieg"
7. Aleja Szucha 25
8. U Pana Pakauera
9. Odwołaj akcję
10. Oszukują mnie
11. Akcja pod Arsenałem
12. Spokojnie Tadziu
13. Zośka
14. Czas zemsty
15. Kamienie na szaniec
16. Dawid Podsiadło - 4:30

Z dużą niecierpliwością czekam aż pojawi się wersja mp3 do pobrania i z pewnością w jakimś najbliższym poście, wspomnę o tym.

W ramach ciekawostek, Tomasz grający Rudego..jak dowiedziałam się dzięki swoim Sherlockowskim poszukiwawczym umiejętnościom, gra w zespole The Fruitcakes(oryginalna nazwa, nie powiem). 4 młodych gości, których muzyka opiera się na rock`n rollu, popie i soulu. Więcej info znajdziecie na ich stronie facebookowej - https://www.facebook.com/TheFcakes
Co najbardziej wyczuwam z inspiracji muzycznych ? Zdecydowanie daje się odczuć The Beatles i baardzo podoba mi się ich brzmienie. Chłopaków na razie można posłuchać w serwisie soundcloud - https://soundcloud.com/thefcakes




Chłopaki dzielnie działają od 2011 i chyba nie doczekali się jeszcze żadnego singla ale w 2013 roku ruszyli w trasę po największych miastach w Polsce. Mam nadzieję, że ich kariera się super rozwinie, nagrają kilka innych kawałków i będę miała okazję ich zobaczyć bo na pewno warto, zrelaksowany umysł- gwarantowany :)  A w ostatnim odcinku u Kuby Wojewódzkiego Tomek powiedział, że zamknęli już nagrywanie płyty!

Na koniec zapodaję aż 3 filmiki. Making of z filmu, potem wywiad z Radiowej Jedynki w sumie z głównym bohaterem - Marcelem i jeden z kawałków The Fcakes .

Enjoy i miłego słonecznego weekendu!

xoxo








4 komentarze:

  1. dzisiaj spędziłam chyba z dobre 40min na czytaniu komentarzy na filmwebie, opinii reżysera, dzisiejszych harcerzy itp.- tak dużo szumu jest wokół tego filmu. I z tego co wyczytałam nie wygląda to zbyt przekonująco, więc nie wiem czy się na niego wybiorę. Zupełnie nie podoba mi się ten pomysł z uwspółcześnieniem bohaterów, no kurczę w końcu to opowieść o tamtych czasach. Ale jeszcze za wcześnie żebym się wypowiadała na ten temat, bo tak jak mówię filmu nie widziałam. Zam za to ogromną ochotę ponownie przeczytać książkę, bo jedyne co pamiętam to mały zarys fabuły, ale np. jakie cechy charakteru posiadali bohaterowie już nie (a ponoć w filmie nawet to się nie zgadza!) Aaa no i pamiętam jak strasznie się na niej popłakałam :) don_guraleska

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem Ci, że też miałam ogromny obawy przed pójściem, zdecydowałam się w ostatniej chwili w sumie, starałam się nie oglądać zwiastunów, nie czytać komentarzy krytyków ( z Raczkiem którego namiętnie śledzę na fb również ) no i omijałam filmweb szerokim łukiem bo tam( bez obrazy dla Ciebie of kors ;) ) , ale jest masa teraz tró kinomaniaków i sie wypowiadają choć filmu nie widzieli a przepisują opinię innych myśląc- że jak wszyscy to i ja ! No a po filmie jak zwykle też spędziłam sporo czasu na tej stronie czytając komentarze. Wiesz..wywnioskowałam że skoro od 2 miesięcy czekałam tak mocno na ten film to nie mogę do sobie odpuścić bo wszyscy na niego rzucają plagę zła i okrutnych komentarzy. Też zapomniałam tę fabułę i jak to się tam wszystko odbywało :) Np. zapomniałam że Zośka nie zginął tylko próbował odebrać sobie życie, a tam go zabili w ostatniej scenie..no dziwne to wszystko.. ale taki zdecydowany brak Alka- no bardzo szokuje.. Też płakałam po tej książce, dżizas..ona jest taka świetna i jak można taką napisać *__* a no i oczywiście 2 razy zakręciła mi się łezka w oku, kiedy dziewczyna Rudego dowiaduje się o jego śmierci i kiedy Zośka go opłakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Liebe ist für alle da co do tego że Zośka próbował sobie odebrać życie to było pokazane w filmie i z książki i z historii wiemy że zginął w Sieczychach więc reżyser dobrze ukazał scenie.

    OdpowiedzUsuń